1403/02/08

.: این شرح بی نهایت

روزنامه نیم نگاه
14 مهرماه 1393
معرفی تازه ترین تألیف منتشره از استاد محمدحسین رستگار با عنوان:
این شرح بی نهایت (شرح عرفانی اسماء الحسنی)
اشاره:
محمدحسین رستگار یکی از نویسندگان پر کار شیرازی در دو حوزه فرهنگ و مذهب و چهره ای شاخص در عرصه های ورزش و ترجمه و سال ها از مدیران ارشد حرم مطهر حضرت سید میر احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و سید میر محمدبن موسی(ع) و از ناشرین برتر در حوزه نشر آثار عرفانی و به حق از فارس پژوهان و شیرازنگاران عصر و زمانه ماست.

درباره کتاب تازه انتشار استاد رستگار (شناسنامه اثر):
کتاب جامع و کامل و یا به عبارتی کتاب مرجع این شرح بی نهایت یا شرح عرفانی اسماء الحسنی و آداب تخلق به نام های زیبای خدا اثر تألیفی جناب آقای محمدحسین رستگار با شمارگان چاپی هزار جلد در چاپ اول در سال 1393 در قطع وزیری با 849 صفحه و جلد و کاغذی اعلا و برخوردار از مجوزهای چاپ اعم از شابک، فهرست نویسی برابر روش فیپا و دارای شمارگان رده بندی کنگره، دیوئی و کتابشناسی ملی کتابی است جامع و کامل در توصیف اسماء الهی و  نام های مقدس خدای بزرگ و مرجعی است برای رجوع عالمان و عارفان گمنام در وادی دنیای فانی و شهره در عوالم عرفانی. این کتاب برابر تحقیقات و پژوهش های سالیان دراز مؤلف که خود متعلق به اخلاق اسلامی است و بهره مند از سجایای انسانی و از همه مهم تر شاگرد ممتاز مکتب عارفانی بزرگ همچون آقا شیخ محمدجواد همدانی(ره) عارف کبیر و آیت ا... شهید آقا سید عبدالحسین دستغیب(رض) سید الشهدای فارسیان و حضرت آیت ا... آقا سید محمدمهدی دستغیب قدس سره تولیت فقید آستان مقدس احمدی و محمدی علیهم السلام که ابوالزوجه گرامی مؤلف محترم نیز بودند و همچنین عارف کبیر حضرت آیت ا... شیخ حسنعلی نجابت طاب ثراه که به حق از عرفای نامی زمانه ما بوده، است. این کتاب مجموعه اصول و معیارهای لازم برای برخورداری از یک اثر نوشتاری ماندگار را با خود به همراه دارد. هجده صفحه فهرست مطالب، 23 صفحه مقدمه شیوا، هشت صفحه فهرست منابع و مآخذ پایانی کتاب، سه صفحه فهرست الفبای السماء الحسنی و دو صفحه ترجمه عنوان کتاب به زبان های انگلیسی و عربی از دیگر شاخصه ها یا مشخصه های کتاب این شرح بی نهایت اثر تألیفی این نویسنده و محقق دینی است.
مندرجات کتاب:
همانگونه که این کتاب از عنوانش پیداست در موضوع مهم ترین و معروف ترین اسماء الهی به نگارش درآمده است. مؤلف محترم و سختکوش در کتاب معتبر و مستند خود اسامی مقدس الهی را به این شرح نام برده و در خصوص تخلق به اسماء نام برده شده نیز با 
بهره مندی از آیات شریفه قرآن و احادیث گهربار ائمه معصومین علیهم السلام و کلام نورانی عارفان کبیر اسلامی به شر ح و توضیح و تفسیر هر یک از اسماء پرداخته است.
اسماء نام برده شده در کتاب شرح عرفانی اسماء الحسنی با این شرح بی نهایت عبارتند از: هو، الله، لا اله الا اله، الواحد، الواحد الأجد، الصمد، الأول وآلاخر، السمیع، البصیر، القدیر، القاهر، العلی، الأعلی، الباقی، البدیع، الباری، الاکرم، الظاهر، الظاهر و الباطن، الحی، الحکیم، العلیم، الحلیم، الحفیظ، الحق، الحسیب، الحمید، الحفی، الرب، الرحمن، الرحیم، الذاری، الرازق، الرقیب، الرؤف، الرائی، ذوالجلال و الاکرام، السلام، المؤمن، المهیمن، العزیز، الجبار، المتکبر، السید، السبوح، الشهید، الصادق، الصنایع، المتعال، المطهر، العدل، العفو، الغفاره و الغفور، الغنی، الغیاث، المجیب، الفاطر، الفرد، الفتاح، الفالق، المتین، القدیم، الملک، القدوس، القریب، القادر، المقتدر، القابض، الباسط، القاضی، المجید، الولی، المنان، المحیط، المبین، المقیت، المصور، الکریم، الکبیر، الکافی، الکاشف، المحیی، الممیت، الوتر، النور، الوهاب، الناصر، الواسع، الودود، الهادی، الوفی، الوکیل، الوارث، البر، الباعث، التواب، الجلیل، الخبیر، الخالق، الرافع، الدیان، الشکور، العظیم، اللطیف، الشافی و ...
عباراتی مندرج در مقدمه کتاب:
مؤلف ارجمند در بخش هایی از مقدمه کتاب این شرح بی نهایت  می نویسد: اسماء و صفات الهی کلید فهم اسرار خداشناسی است و بدون شناخت اسماء و صفات حق، درک حقایق هستی میسر نیست. چون کل وجود هستی به سبب هستی خداوند است...اسماء و صفات الهیه، جمالیه یا جلالیه همه از آن خداست.
«والله السما الحسنی» عالم ظهور اسماء و صفات باری تعالی است... ذکر نام های باریتعالی اساس همه عبادت است و صفات کریمه پروردگار تنها وسیله ارتباط جهان خلقت با ذات متعالیه خداوند است ... 
هر اسمی از اسماء الهی از صفتی خبر می دهد و هر صفت از  ذات. عارفان در هر اسمی مقامی دارند و در اسماء با مراتب آن در معرفت صفات و مشاهده ذاتند...حضرت امام صادق(ع) از حضرت رسول نود و نه اسم شامل اسماء صفات و افعال را  روایت می فرمایند.
منابع و مآخذ کتاب:
محمدحسین رستگار در کتاب ارزشمند و منحصر به فرد خویش در حوزه عرفانی (شرح اسماء الحسنی- این شرح بی نهایت) از منابع و مآخذ فراوان و مهم بهره مند گردیده و بر غنا و اعتبار اثر تألیفی خود افزوده است. از جمله این منابع عبارتند از قرآن کریم،  نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، بحارالانوار، تفاسیر متعدد قرآنی، دیوان های شاعران و کتب عرفانی عارفان سده های اخیر نظیر دیوان مولانا، حافظ، عطار، سعدی، باباطاهر، ابوسعید ابوالخیر، گلشن راز شیخ محمود شبستری، شرح مفصل ادعیه شیعی، غررالحکم، فرهنگ ها  و اصطلاحات عرفانی، مجمع الاحادیث، کشف الاسرار، چهل حدیث، کتاب کافی، معراج السعاده، مفاتیح الجنان، اشارات بوعلی و ...
سخن پایانی:
کتاب این شرح بی نهایت یا شرح اسماء الحسنی تالیف جامع و کامل استاد محمدحسین رستگار در عداد محدود کتب عرفانی عصر و زمانه ما و برخوردار از جنبه های ارزشمند ادبی، عرفانی و مذهبی و مفاتیح العرفایی است که می تواند راهنمای سالکان طریق الی ا... قرار گیرد. این اثر ارزنده از آنچنان استحکام و غنای محتوایی برخوردار است که گم گشتگان وادی گمنامی و عارفان بی نام و نشان را مجذوب خود کرده و چونان چراغی در پیش روی طالبان معرفت در کج راهه ها و کوره راه های ظلمانی و تاریک دنیای فانی است.
امید است عنایات خاصه حضرت رب جل و علا شامل حال این مؤلف عزیز که خود جیره خوار مکتب عرفانی مولایش علی(ع) است گردد.
ایدون باد.


تعليقات واقتراحات:

الموضوع :
اسم :
الهاتف:
البريد الالكتروني :
النص :
صورة الأمن:

يرجى أن يكون المريض استمارة التسجيل ويعرض البيان تأكيدا.

وب سایت استاد محمد حسین رستگار

وب سایت استاد محمد حسین رستگار

وب سایت استاد محمد حسین رستگار
[معرفة المزيد]
 وب سایت استاد محمد حسین رستگار
أحدث منشورات
اشترك في النشرة الإخبارية

البريد الالكتروني :


 

وتعود ملكية جميع الحقوق محفوظة هذا الموقع من قبل محمد حسين رستکار.

©2014 HRastegar.ir 

 
.: Powered By www.KSPgroup.ir :.