1403/02/08

.: اماکن متبرکه و زیارتی شیراز

روزنامه نیم نگاه
7 مهر 1392
معرفی مجموعه آثار فارس پژوهی؛
اماکن متبرکه و زیارتی شیراز (بارگاه اهل بیت)
کتاب اماکن متبرکه و زیارتی شیراز(بارگاه اهل بیت علیهم السلام) تألیف نویسنده و پژوهشگر معاصر استاد محمدحسین رستگار یکی از مجموعه کتب شناخت و مطالعه حول محور شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) و از جمله منابع شیراز پژوهی  است.  این اثر ارزنده که در قطع پالتویی و در شیراز پنج هزار نسخه توسط انتشارات ادیب مصطفوی در شیراز و در یکصد و ده صفحه در سال هزار و سیصد و هشتاد و هشت منتشر گردیده است در نوع خود از نمونه های نادر و ارزشمند در حوزه فارس شناسی  است.  اثر یاد شده برخوردار از رو و پشت جلدی زیبا، دارای شماره های شابک و رده بندی های دیوئی و کنگره و برخوردار از شماره ثبت در کتاب شناسی  ملی است. این کتاب مصور همچنین با برخورداری از یک صفحه شناسنامه و مشخصات کامل کتاب از سه صفحه فهرست مطالب نیز به همراه چهار صفحه مقدمه برخوردار است.  مؤلف محترم در این کتاب ضمن بهره وری از منابع فراوان سعی نموده به صورت مختصر اما مفید و جامع اماکن مهم مذهبی به ویژه حرم های مطهر شیراز و قبور متبرکه بزرگان دین را به خوبی معرفی نماید. در این کتاب آرامگاه های صاحب نام و معروف شیراز و بقاع نورانی امامزادگان و اهل معرفت، قدمگاه ها و زیارتگاه های شیعیان ساکن در این شهر آسمانی و برخی اماکن مقدس و مورد احترام اقلیت های دینی شیراز جنت طراز نیز معرفی شده اند. کتاب اماکن متبرکه و زیارتی شیراز تألیف خادم آستان مقدس و مبارک حضرت سید میر احمد بن موسی کاظم(ع) جناب حاج محمدحسین رستگار که از اهل معرفت و مورد وثوق علمای اعلام و اندیشمندان معاصر و هم روزگار با خود و محقق و مترجم عصر ماست مورد استفاده اهل تحقیق و زائران حرمین شریف شیراز است. در نگاهی کلی به اماکن متبرکه و زیارتی شیراز( صفحات 105 تا 110) نام و آدرس اماکن متبرکه و زیارتی شیراز آمده  است.  محمدحسین رستگار (متولد سال 1321) در شیراز عمری را در راه خدمت به حرمین شریف شیراز به ویژه حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام سپری نموده و در این عمر پربرکت دست به تألیف و تصنیف و ترجمه آثار سودمند در خصوص معرفی مشاهیر مذهب به ویژه امامزادگان لازم التکریم زده است. روزنامه نیم نگاه برای این چهره ماندگار علم و ادب و معرفت آرزوی توفیقات الهی از دردگاه ربوبی دارد.

 



روزنامه خبر جنوب

چهارشنبه 12 اسفند ماه 1388 شماره 8343

 

شیراز گذشته از آنکه پایتخت فرهنگی کشور، مهد پرورشش بزرگان دانش، هنر، دین، ادب، فرهنگ، عرفان و فلسفه است از جایگاه های شکوهمند زیارتی و مذهبی نیز برخوردار است. 
عبادتگاه هایی که انسان های خداجو و عاشق در فضای روحنی آن گرد می آیند و زمزمه شورانگیز نیایش سر می دهند. نیایش به درگاه پروردگاری که با همه دل ها آشناست و هیچ بیگانه ای خود را به دور از الطاف گرانمایه الهی نمی داند و هماره با دعا زبان به ستایش اش می گشاید. 
محمد حسین رستگار که خود اهل صفا و وفاست و فرهنگوری است که در پرتو جاذبه های معنوی و بینش آیین الهی، پی چوی آثاری است که پیوندی با زادگاهش داشته باشد و تاکنون کتاب هایی ارزنده در زمینه شناخت زیارتگاه های فارس و شیوه های سلوک و جذبه های روحانی و سفر و جذبه های روحانی و سفر و شرایط سفر از خود به یادگار گذاشته است این بار به سراغ جایگاه های قدس و متبرک رفته و به شرح حرم ها و آرامگاه ها و بقعه های نورانی و قدمگاه های مقدس و زیارتگاه های اقلیت های مذهبی پرداخته است. 
محمد حسین رستگار، حضور در حرم مطهر امامان بزرگوار و جایگاه های مقدس امامزادگان و توفیق زیارت آنها را یک سعادت می داند به ویژه حرم های حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ، محمد بن موسی(ع)، سید علاءالدین حسین و علی بن حمزه(ع) را که هر کدام روشنی بخش دل های عاشق گروندگان حق و موجب تسلای درون نیازمندان است که علاوه بر جایگاه های مذهبی و زیارتی، محل ارایه جلوه های چشم نواز هنر معماری، شعر، ادب، نقاشی، حجاری، آیینه کاری و کاشی کاری هنرمندان شیرازی و فارسی است. 
آنچه در کتاب می خوانیم نخست آرامگاه و بارگاه شکوهمند حضرت شاهچراغ(ع) و سرگذشت آشکار شدن این مزار  شریف وانگشتری آن حضرت که بر نگین رخشان آن جمله (العزه لله، احمد بن موسی) نقش گرفته است. 
کتاب دارای تصویرهایی روشن و رنگی و شفاف از آستان مطهر احمد بن موسی و محمد بن موسی(ع) و حرم سید علاء الدین حسین(ع) است. 
همچنین دورنمایی چشم نواز از شهر قدیمی شیراز و جلوه گری های بارگاه های امامزادگان، ضریح های مقدس، سر در ورودی حرم های پاک و بارگاه شاهزاده محمد، شاه قیس، امامزاده ابراهیم، سید تاج الدین غریب، آرامگاه های شاه داعی الی ا...، سیبویه، شیخ روزبهان، لسان الغیب حافظ، شیخ اجل سعدی، تکیه هفت تنان، دروازه قرآن، قدمگاه ابوالفضل و... است. 
مؤلف محترم اشاره ای هم دارد و به زیارتگاه های اقلیت های مذهبی از جمله: کلیسای شمعونف کلیسای حضرت مریم، کنیسه کلیمیان، آذریان و عبادتگاه  زرتشتیان و کلیسای تجلیل مسیح در روستای قلات. 
تلاش مؤلف محترم در گردآوری عکس ها و قلمفرسایی در زمینه تشریح این اماکن قدس قابل توجه است و توفیق و برکت خداوندی در پی دارد.

 


تعليقات واقتراحات:

الموضوع :
اسم :
الهاتف:
البريد الالكتروني :
النص :
صورة الأمن:

يرجى أن يكون المريض استمارة التسجيل ويعرض البيان تأكيدا.

وب سایت استاد محمد حسین رستگار

وب سایت استاد محمد حسین رستگار

وب سایت استاد محمد حسین رستگار
[معرفة المزيد]
 وب سایت استاد محمد حسین رستگار
أحدث منشورات
اشترك في النشرة الإخبارية

البريد الالكتروني :


 

وتعود ملكية جميع الحقوق محفوظة هذا الموقع من قبل محمد حسين رستکار.

©2014 HRastegar.ir 

 
.: Powered By www.KSPgroup.ir :.