1403/01/31

.: بارگاه نور

"کتاب بارگاه نور مجموعه کاملی است که می‌تواند علاقه‌مندان به آگاهی از سیر تحولات تاریخی و اجتماعی مرتبط با حضرت شاهچراغ(ع) را مستغنی نماید. این مجموعه که در دو گونه صحافی گالینگور و شمیز به بازار عرضه شده است. تحقیق، پژوهش و تألیف آقای محمدحسین رستگار است و دارای 282 صفحه است. کتاب دربرگیرنده شرح احوال و شخصیت حضرت، فضایل مادر ایشان، بیعت مردم مدینه با حضرت، عزیمت از مدینه به طوس، ورود به سرزمین فارس، شهادت، آشکارشدن مزار شریف، مناسبت نامیدن حضرت احمدبن‌موسی(ع) به «شاهچراغ» و زیارت‌نامه‌های مربوطه است.

فصل دوم کتاب، آستان مبارک را در گذر تاریخ بررسی می‌کند و در فصل بعد ضمن معرفی کتابخانه و موزه آستان مقدس شاهچراغ مطالبی جالب درباره درب‌های ورودی حرم، ضریح، صحن مطهر، حوض صحن، گنبدها، گلدسته‌ها، و ایوان داشته و تاریخچه هریک را بازگو می‌نماید. سپس به تأسیسات مرتبط با مجموعه بزرگ آستان مقدس می‌پردازد. کرامات حضرت شاهچراغ(ع) فصل چهارم کتاب را دربر می‌گیرد. مدایح شاعران در وصف حضرت فصل بعدی کتاب است. فصل‌های ششم و هفتم و هشتم کتاب بارگاه نور اختصاص به آستان مبارک حضرت سیدامیرمحمدبن‌موسی(ع) دارد. فصل‌نهم کتاب نیز شرح‌احوال و شخصیت حضرت آیت‌الله شهید سید عبدالحسین دستغیب می‌باشد. کتاب دارای 32صفحه رنگی است که در آنها تصاویری بسیار زیبا از حرمین شریفین نقش بسته است."

"شیراز شهری است حلقه ‌وار بر نگین درخشان پرتوافروز شاهچراغ. کتاب ارزنده بارگاه نور مجموعه کاملی است در باب معرفی شخصیت و شرح احوال حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) که به معرفی کتابخانه و موزه و بخش‌های مرتبط با حرمین شریفین و تاریخچه بنای آنها از جمله ضریح، دربهای نقره و طلا و آیینه‌کاری حرم مطهر می‌پردازد.

کتاب بارگاه نور گنجینه‌ای است مدون از اشعار حک‌شده بر در و دیوار و رواق‌های آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) همراه با سی و دوصفحه عکس‌های  بسیار زیبا از قدیم و حال صحن و سرای ملکوتی و باصفای حرم مطهر شاهچراغ علیه‌السلام."

 


 

روزنامه نیم نگاه

 شنبه 12 دی 1383-شماره 2094

پنجمین جشن فرهنگ فارس، برگزیدگان خود را معرفی کرد:

پایتخت فرهنگی کشور خبر نویس ندارد!

در بخش داستان کوتاه اکبر صحرایی نویسنده کتاب خمپاره های خواب آلود، بخش رمان خودکشی در قاب عکس نوشته پژک صفری، کاووس حسن لی در بخش شعر، حمیرا کمال نویسنده کتاب بررسی آثار تاریخی و هنری در بخش تاریخ، در بخش هنر محمد علی رحیمی و آرمین رهبین نویسندگان کتاب ریشه هی نمایش در آیین های ایران باستان، بخش کودک و نوجوان احمد اکبر پور نویسنده کتاب من نوکر بابام نیستم. در ترجمه: دکتر پرویز بهادران و دکتر علی فیروز آبادی، جامعه شناسی نظام اکبر خنجی، فرهنگ و معارف دینی مریم زیبایی نژاد نویسنده کتاب شمیم تأویل در آیات تنزیل به عنوان آثار برتر معرفی شدند. در بخش نشر: داریوش نویدگویی مدیر انتشارات نوید و احمد اکبرپور مدیر انتشارات داستانسرا، در بخش ویژه، محمد حسین رستگار، بخش مقاله و کتاب درباره حوزه تمدنی فارس سیروس رومی نویسنده کتاب تاریخ مطبوعات فارس دوره قاجار، در بشخ تبلیغات پوستر مرتضی محلاتی، نشانه مسعود عباسی، طراحی صفحه، محمد حیدریان، بروشور مهرزاد دیرین، طراحی جعبه محمد ابوالحسن زاده، طراحی، روی جلد اشکان شفاعتی، تابلو تبلیغاتی پوریا عریانی، تیزر مهدی پاکبازی، در بخش مطبوعات: مقاله ورزشی ایمان فولادفر، مقاله سیاسی محمد وحید دلپسند، مقاله اقتصادی بیژن جاهد بیات، مقاله اجتماعی هاشم کرونی، مقاله ادبی و هنری افشین پور فرشیدیان، سرمقاله و یادداشت حمد الله آصفی، گزارش تحلیلی فرزاد صدری، گزارش توصیفی بابک طیبی، مصاحبه شجاع رضا انوری.

خبر و تیتر;

رشته خبر و تیتر از عرصه های بی رونق و کم تعداد در این دوره است و هیأت داوران نتوانست به گزینش بایسته ای دست یابد. با این همه خبر مربوط به «معتادان جوان» کار خانم زینب کارگر به نظر حرفه ای تر می رسید و شایسته قدردانی بود. 

در بخش طنز مکتوب صمد باباخانی، نقد ادبی و هنری محمد مهدی مدرس، نقد دیدگاه ها و مواضع سیاسی ایمان فولادفر و در بخش عکس مطبوعاتی سید محمد شبیری مورد تقدیر قرار گرفتند.

شاه چراغ نگینیی بر انگشتری شهر شیراز 

شیراز شهری به قدمت همه ی تاریخ، مهدی در بر گیرنده اولیاء، افسری بر تارک ادبیات جهان، پناهگاه اهل بیت رسول الله، شهری حلفه وار بر نگین درخشان پرتو افروز شاه چراغ (ع) و ایننه یک ادعا بلکه یک حقیقت است. مردم در گذشته خانه های خویش را بر گرداگرد این مرکز نور ساخته اند هر آن کس از دروازه قرآن وارد شهر می شود گنبد حضرت شاه چراغ را رو به روی خود می بیند. 

بعد از تحولی که در دهه اول ظهور اسلام در جامعه عرب حاصل شد مردمی که عصر جاهلیت را لمس کرده بودند و انقلاب عظیمی در جامعه خویش مشاهده می کردند به حضرت پیامبر (ص) عرض کردند که: یا رسول الله تو حق عظیمی بر ما داری، ما چه بودیم و از برکت انفاس تو چه شدیم. این حق عظیم را چگونه جبران کنیم؟ جبرئیل این آیه را بر قلب آن بزرگوار وحی نمود که: قلم لا اسئلکم علیه اجراً الا الموده فی القربی. 

باری ما هر چه داریم از معارف قرآنی و قرب الهی از برکات ربوبیت انوار این عزیزان داریم و زهی سعادت بر ساکنان باد دیاری که مدفن این بزرگواران زینت بخش سرزمین ایشان است. بر پروانگان شمع آرامگاه ایشان لازم است که اول معرفت و آشنایی از زندگانی و حلالت اینان را دریافت داشته و سپس از توسل و دست آویز قرار دادن ایشان به درگاه باری تعالی دریغ ندارند. 

کتاب حاضر که از برکات تحقیق و پژوهش دقیق و مستمر آقای محمد حسین رستگار تدوین و تألیف یافته به حق بهترین مجموعه مستندی است که در این زمینه در دسترس دوستداران اهل بیت قرار می گیرد. امید است مطالعه آن بر معرفت و قرب دوستداران اهل بیت بیافزاید. 

بمنه و کرمه 

کریم محمد حقیقی

 


 

روزنامه خبر جنوب

چهارشنبه 14 اردیبهشت 1379

 

این بارگاه قدس را با چشم دل گر بنگری 

از بارگاه قدسیان ، صد ره فراتر بنگری 

طاق و رواقش دلنشین ، چون آسمانی در زمین 

در دیده اهل یقین ، گویی جنان ار بنگری 

همین مسافران دلشده و خسته همین که به  تنگ الله اکبر رسیدند نمایی از شهر ذوق آفرین شیراز  در برابر دیدگانشان به جلوه در می آید و در میان شهر چشمشان به گنبد و بارگاهی می افتد که شاه چراغش می نامند گاهی که در و دیوار و ضریح پر ولوله اش پر از نور الهی است و در فضای دل آویزش انسانهای آگاه روزان و شبان در سیمای ظاهری دل از دست داده ،

آوای شور انگیز یارب یارب خود را به طنین می افکنند و با حالتی سودایی خدا را فریاد می زنند زایرانی که بند مادی گری و دنیاخواهی را گسسته و زبان حالشان این است که روان جاویدان خود را از رهگذار زمزمه شور انگیز دعا بع جوار رحمت حق برسانند . توسل به دامن پروردگار بیاویزند و صلا دهند که پروردگارا راه ما را بر بستر کمال پر شتاب کن تا به سفره کرامت تو که همان بهشت موعود است ره یابیم .

اینکه انسان در هیاهوی این جهان بزرگ از همه چیز دلزده و خسته می شود به سبب آن است که روح سیری نا پذیرش جستجوگر رسیدن به سرچشمه عشق و کوی محبوب است و بی گمان کمال نهایی انسان نیز چیزی جز رسیدن به وصال دوست و قرب ربوبی نوخواهد بود همان گونه که کسرت ها به وحدت تبدیل می شوند و قطره های جویباران به دریا می پیوندد انسان خداجو نیز در رهسپری راه کمال به قرب الههی نزدیک می شود تا برابر این سیر روحانی شایستگی رسیدن به حضور حق پیداکند و در پرتو این حرکت شتابنده استعداد های خفته درونش شکوفا شود و فاصله میان خود و دلش از میان برود و تکامل خود او را در راستای تکامل خود پیش برد و در سیمای انسانی کامل چون حضرت امام حسین تجلی یابد که در دعای عرفه چنین زمزمه سر می داد: 

آنکسی که تورا گم کرد چه یافت و آن کسی که تورا یافت چه گم کرد  . 

در خم این خم کبودی خوش است

قصه دل گو که سرودی خوش است 

دور شو از راهزوان حواس

راه تو دل داند دل را شناس 

عرش روانی که زتن رسته اند 

شهپر جبریل به دل بسته اند 

زنده به جان خود همه حیوان بود 

زنده به دل باش که عمر آن بود 

کتاب بارگاه نور شرح حال و چگونگی حضرت احمد بن موسی ع() معروف به شا هچراج وسید امیر امیر محمد بن موسی است که به وسیله نویسنده و پژوهشگر محمد حسین رستگار نگارش یافته و از سوی سازمان انتشارات استان مقدس احمدی منتشر شده است کتاب دارای یک مقدمه و ده فصل است که در آن علاوه بر شرح حال و مسافرت حضرت شاه چراغ چگونگی آستان مقدس احمدی از نظر در های ورودی به صحن مطهر سردر جدید صحن سر در شمال غربی صحن مطهر حوض صحن مطهر گنبد گلدسته ها ایوان حرم ضریح در های طلایی و نقره ای توسعه حرم کتابخانه موزه بازار  چهارسوق و ساختمان ها و سرویس های بهداشتی  تاسیسات برای گرما و سرما ، کرامات شاه چراغ  ، سرود های شاعران در زمینه شخصیت ایشان و تولیت حضرت درج شده است . 

شوق مردم برای ساخت و ساز بارگاه نور 

بارگاه ملکوتی حضرت شاه چراغ و جلوه های خیره کننده آیینه کاری ها و هنر نمایی ها یی که بر روی سر در ها ، کنبد ، گلدسته ها و در های طلایی و نقره ای و ضریح مطهر آن حضرت به چشم می خورد ، تماشایی است . 

بارگاه حضرت شاهچراغ و حضرت سید امیر محمد ، هماره سیمای  جایگاهی شور انگیز و امید بخش در دل بر زائر تجلی دارد و نمایشگر این واقعیت است که مردم ایران با بر پا داشتن قبه و بارگاه برای امام زادگان به سبب انتساب آنان به خواجه عالم حضرت محمد مصطفی (ص) و شریعت اسلام تا چه اندازه تلاش می ورزیده اند و این زیارتگاه پیوندی تنگاتنگ با زندگی معنوی آنان داشته است . 

شخصیت حضرت احمد بن موسی (ع)

بنا بر نگارش مولف محترم کتاب محمد حسین رستگار ، در میان فرزندان امام موسی کاظم (ع)، احمد بن موسی به کرم و جلالت و شجاعت شهرت دارد . فرزندی که شب ها تا پگاه سرگرم راز و نیاز با معبود خود بوده است و در طول عمر هزار بنده را آزاد کرده است . این فرزند مورد محبت فراوان پدر بوده است تا آن جا که مزرعه خود را که به تیره معروف بوده است به وی می بخشد . 

در شرح بزرگواری شاه چراغ می گوییند با شناختی که مردم از میزان بندگی و طاعت او داشتند  به خدمتش آمدند  تا با او به عنوان امام هشتم بیعت کنند  حضرت نپذیرفت بر بالای منبر قرار گرفت و ضمن  ادای خطبه ای اظهار داشت : پس از پدرم برادرم امام رضا(ع) پیشوای هشتم شیعیان ، خلیفه بر حق و ولی خداست . پس از آن شیعیان به خدمت امام رضا رسیدند و بر امامت و جانشینی آن حضرت بیعت نمودند .گویند چون حضرت شاهچراغ به همراه پیروان خود عازم شیراز شدند ماموران حکومتی خبر ورود او را به فارس به حاکم  فارس به نام ( قتلغ خان ) دادند و در مسیر هشت فرسنگی شیراز خانه زنیان سپاه حاکم فارس رو در روی حضرت شاهچراغ ایستاد  در این رویا روییی رشادت و شجاعت آن حضرت موجب شکست سپاه حاکم شد و چون ایشان یارای مقاومت در خود را ندیدند به مکر و ترفند روی آموردند و شایع کردند که حضرت علی بن موسی رضا ارتحال یافته اند ، شیعیان که این خبر را شنیدند دلشکسته شدند بر مزدوران حمله بردند و آنان را تار و مار نمودند و با تصور پیروزی وارد شهر شدند و گروه مخالف که از قبل آماده بودند  بر آنها تاختند . و هر کدام را به وضعی اسف انگیز به شهادت رساندند مثلا حضرت احمد بن موسی  از شدت جراحتی که به سر شان وارد شده بود به درجه شهادت نائل شدند 

 


 

روزنامه نیم نگاه
18 مهر 1392
نگاهی به کتاب تألیفی استاد محمدحسین رستگار با عنوان:
بارگاه نور «شرح احوال حضرت سید میراحمد و حضرت سید میرمحمدبن موسی (ع)» 
عشق و ارادت وصف ناپذیر نویسنده استخدامی در مکتب سردار عشق حضرت سید میراحمد بن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام تا به آنجاست که او همه وقت و انرژی خود را مصروف معرفی شخصیت باکرامت آن حضرت نموده و بر خادمی آستان مبارکش افتخار می ورزد. استاد بلند پایه تحقیق و پژوهش و نویسنده نام آشنای شهر و دیارمان جناب آقای حاج محمدحسین رستگار کتاب ارزنده بارگاه نور را در اوصاف مراد خویش حضرت شاهچراغ به نگارش درآورده است و در بخشی از این کتاب برادر بزرگوار آن حضرت سید العابدین حضرت سید میر محمد علیه السلام را معرفی کرده است.  این کتاب نیز همچون سایر آثار مؤلف ارجمند با برخورداری از ضوابط چاپ و نشر و اجازه نامه های گوناگون تألیف وارد بازار عرضه کتب سودمند گردیده است. کتابی که در آستانه چاپ چهارم قرار گرفته و از جهات گوناگون حایز اهمیت و انتشار چندین باره است. این کتاب در قطع وزیری و چاپ سوم در تیراژ سه هزار نسخه در سال 1387 توسط انتشارات مصطفوی در شیراز منتشر گردیده و در صفحه شناسنامه کتاب شماره های دیویی، کنگره، کتابشناسی ملی و شابک آن درج شده است. آستان مقدس احمدی و محمدی علیهم السلام خاصه تولیت معظم و مدیریت مکرم همواره حامی چاپ و نشر آثار استاد و آثاری از این دست بوده و هستند. این کتاب که دارای سه صفحه فهرست مطالب، یک مقدمه سه صفحه ای و در بخش فهرست ها شامل چهار صفحه فهرست منابع، هجده صفحه فهرست اعلام اشخاص، هفت صفحه فهرست اعلام مکان ها و یک صفحه فهرست کتاب های خاص است از عکس های بسیار زیبا با کیفیت عالی از حرم مطهر شاهچراغ و حرم منور سید محمد عابد علیهم السلام بی بهره نبوده و گنجینه ای است مدون از اشعاری زیبای حک شده بر در و دیوار و رواق و گنبد و بارگاه آن حضرات. در باب معرفی شخصیت نورانی سید الکریم و امین ولایت حضرت سیدالسادات الاعاظم شاهچراغ(ع) و برادر بزرگوارش حضرت سید میر محمدعلیهم السلام در چند دهه اخیر بویژه در یکی دو دهه گذشته کتب بسیاری به تألیف درآمده که از سوی مؤسسات و افراد گوناگون مکرر منتشر گردیده است، اما به جرأت می توان گفت که استاد محمدحسین رستگار بهترین کتب را در این حوزه تألیف و منتشر نموده اند.  بعضی از موضوعات و فصولی که مؤلف در کتاب بارگاه نور به آنها پرداخته است عبارتند از: شرح احوال و شخصیت حضرت شاهچراغ و حضرت سید میر محمد علیهم السلام علت نامیده شدن جناب سید میراحمد به شاهچراغ، آستان مبارک شاهچراغ درگذر تاریخ، سیمای جمهوری اسلامی در آستان مقدس شاهچراغ، معرفی کتابخانه و موزه  و بخش های مختلف مرتبط با حرم شاهچراغ، کرامات آن حضرت، نمونه های شعری و مدایح شاعران در اوصاف شاهچراغ و حضرت سید میر محمد علیهم السلام و شرحی کوتاه بر شخصیت شهید محراب، سیدالشهدای فارسیان حضرت آیت الله العظمی شهید سید عبدالحسین دستغیب (رض).  استاد کریم محمود حقیقی نویسنده مطرح کتب عرفانی و سیراب شده از دریای معارف عارفان کبیری همچون مرحومان قاضی طباطبائی، انصاری همدانی، نجابت شیرازی و دستغیب شیرازی رحمه الله علیهم بر پشت جلد کتاب بارگاه نور جملاتی زیبا و عباراتی شیوا در خصوص شاهچراغ(ع) که به تعبیر زیبای ایشان نگینی بر انگشتری شهر شیرازند، مندرج نموده است. این کتاب به نحوی تخصصی و براساس رعایت اصول و قواعد تحقیقی به نگارش درآمده و از جهات گوناگون دارای ارزش و اعتبار است و معلوم است که نویسنده برای آنکه کتابی مستند و مستدل ارایه دهد زحمت فراوان کشیده است.  اینجانب (حسینی ارسنجانی) برخود لازم می دانم تا از اهتمام و تلاش ارزنده مجموعه بانیان و عاملان چاپ و انتشار اینگونه کتب که به ترویج فرهنگ ناب تشیع کمک می کند، خصوصاً از مؤلف و محقق ارجمند جناب حاج محمدحسین رستگار مؤلف کتاب بارگاه نور و کتب فراوان در حوزه شناخت شیراز و فارس تقدیر و تشکر نمایم و همگان را به مطالعه و تهیه اینچنین کتب سودمندی توصیه می نمایم. همچنین از جناب مهدی آماده مدیر و سردبیر ارجمند روزنامه نیم نگاه و جناب محمدحسین شقاقی و خانم ها فرزانه فریدونی،... مرادی، ... شرافتی، ... آماده و... که زمینه های معرفی آثار استاد را فراهم نمودند سپاسگذارم.

 

پایین گذاری جلد کتاب با کیفیت بالا


تعليقات واقتراحات:

الموضوع :
اسم :
الهاتف:
البريد الالكتروني :
النص :
صورة الأمن:

يرجى أن يكون المريض استمارة التسجيل ويعرض البيان تأكيدا.

وب سایت استاد محمد حسین رستگار

وب سایت استاد محمد حسین رستگار

وب سایت استاد محمد حسین رستگار
[معرفة المزيد]
 وب سایت استاد محمد حسین رستگار
أحدث منشورات
اشترك في النشرة الإخبارية

البريد الالكتروني :


 

وتعود ملكية جميع الحقوق محفوظة هذا الموقع من قبل محمد حسين رستکار.

©2014 HRastegar.ir 

 
.: Powered By www.KSPgroup.ir :.